• Utenos Ekonomikos ir Kompiuterijos Klubo rengiamas laikraštis Utenos apskrities jaunimui •
 
Apklausa
Kokia tema Jums yra aktualiausia?

Utenos miesto naujienos
kelionių, išvykų įspūdžiai
mokslas, studijos
jaunimo organizacijų veikla
kita


PENKTADIENIS
2018-11-16


Vardadienius švenčia:


Šiandien:




(prognozes.lt) (kuzmarskis.lt) (vytautus.com)

Pakalbėkim...
Vardas:


Žinutė:






Draugai






PagrindinėGeišos. Kas jos iš tiesų?
2012-01-10, 17:21:46
Monika Morkūnaitė


Išvertus pažodžiui, „geiša“ reiškia „meno žmogus“. Geiša – tai tradicinė japonų artistė, išmokyta mandagaus elgesio bei meno paslapčių, kurios pareiga yra linksminti svečius šokiais, dainomis, pasakojimais ar tiesiog maloniu  bendravimu. Geišų tradicija kilo iš taikomochi, arba hōkan, vadinamųjų vyriškosios lyties geišų, kurie buvo panašūs į juokdarius.

Manoma, jog geišos atsirado XVIIa., o pagrindiniais jų kultūros centrais laikomi Kiotas, Osaka bei Tokijas. Geišos gyvendavo okijose – geišų namuose. Paprastai geišų namai nupirkdavo gražias ir „perspektyvias“ mergaites iš neturtingų šeimų. Okijose geišos būdavo išlaikomos, apmokomos ir paruošiamos tolesniam gyvenimui. Už šią mergaitėms parodytą malonę jos turėdavo atsimokėti: vaikystėje dirbdamos tarnaitėmis, o vėliau tam tikru procentu nuo savo uždarbio. Patekusios į jaunųjų geišų mokyklą mergaitės mokytos įvairiausių menų: groti muzikos instrumentais, dainuoti, šokti tradicinius japonų šokius, taip pat arbatos ruošimo ceremonijos paslapčių, puokščių darymo meno, poezijos, literatūros, kaligrafijos ir, žinoma, etiketo. Tai būdavo bene pati svarbiausia sėkmingo bendravimo paslaptis: reikšmės turėdavo netgi tokie dalykai, kaip riešo apnuoginimas ar ironiškas žvilgsnis, netgi viena smulki klaidelė galėdavo gerokai pakoreguoti geišos sėkmę tarp klientų ir simpatijų užsitarnavimą. Būsimos geišos turėdavo vyresniąsias seseris, kurios jas globodavo, apmokydavo ir būdavo atsakingos už sėkmingą mergaičių paruošimą. Nuo pat geišų meno mokymosi pradžios būsimos geišos turėdavo lydėti savo vyresniąsias seseris į arbatos
namus, vakarėlius ir banketus. Na, o kai ateidavo laikas mergaitėms būti įšventintoms į tikrąsias geišas, prasidėdavo dar įdomesnis ir kartu nežmoniškai sunkus jų gyvenimo tarpsnis. Geišai būdavo svarbu ne tik linksminti žmones, tačiau ir stulbinti juos savo išvaizda. Būtent tai sukeldavo bene daugiausia merginų kančių. Iš pradžių geiša pasitepdavo veidą itin brangiu kremu iš lakštingalų išmatų. Veido, kaklo bei krūtinės odą kruopščiai ištrindavo vašku, o vėliau dar ir užsitepdavo ant odos specialios pastos, kuri suteikdavo jai porcelianinį baltumą. Štai vienas žiaurus faktas: dar XX a. pradžioje japonės naudojo vadinamą „kinišką molį“, kurio pagrindas buvo švinas. Kuomet geiša vargais negalais nuplaudavo švininę kaukę, jos oda pleiskanojo, luposi ir raukšlėjosi. Iš karto po tokio veido „sutvarkymo“ geišos imdavosi tapybos: ant baltos kaukės piešdavo specifinį veidą. Skruostus užtepdavo ryškiais skaistalais, derančiais prie kimono, o iš negailestingai „nušvinuotų“ lūpų sukurdavo mažytį kaspiną. Tačiau tai dar ne viskas. Įmantrią šukuoseną su daugybe smeigtukų geišoms sukurdavo profesionalai, pas kuriuos vyresnioji sesuo nuvesdavo geišą kartą per savaitę. O čia išsyk dar vienas žiaurus faktas: po vizito pas kirpėją geišos miegodavo pasidėjusios po kaklu volelį ir jų galvai per miegus būdavo uždrausta net krustelėti. Nenuostabu, kad pradedančiosioms geišoms toks miegojimo būdas dažnai nepasiteisindavo ir jos turėdavo kėblinti atgal pas kirpėją. Po viso to belikdavo tik apsigaubti kimono, įsijuosti obį (ilgą ryškų diržą kimono nugarinėje pusėje) ir apsiauti medinius batus su odos dirželiais. Jie taipogi buvo sukurti tarsi tyčiniam kankinimui: svorio centras sukoncentruotas į kulnus, o ties pirštais bato platforma nupjauta taip, kad būtų kuo patogiau nukristi. Ir visa tai tik tam, kad vargšės geišos, bijodamos nukristi, kaip lėlytės tipentų miniatiūriniais žingsneliais. Taigi po šitokios ne itin trumpos grožio procedūros geišos būdavo pasirengusios lankyti arbatines ir linksminti savo klientus. Apie geišas prirašyta nemažai literatūrinių kūrinių, tačiau bene  garsiausias iš jų – tai Arthur Golden romanas „Geišos išpažintis“, o neįtikėtinos sėkmės sulaukė ir to paties pavadinimo filmas. Knygoje atskleidžiamas išgyvenimų kupinas neturtingos mergaitės Čijo, vėliau tapusios geriausia savo kartos geiša, gyvenimo kelias. Jis kupinas išbandymų, laimėjimų, nesėkmių ir intrigų, o svarbiausia, į pirmą planą šiame kūrinyje iškeliama meilė, kuri geišoms, deja, buvo netiesiogiai uždrausta. Rašydamas šį romaną amerikiečių rašytojas Arthur Golden bendradarbiavo su Gijono geiša Mineko Iwasaki, kuri taip pat yra knygos apie geišų gyvenimą – savo autobiografijos „Geišos gyvenimas“ - autorė.
Geišų gyvenimas plačiai ištirtas ir išnarstytas, tačiau visgi jo paslaptingumo auros nepavyko įveikti nei vienam, nepatyrusiam viso to savo kailiu. Išskirtinis geišų gyvenimas vilioja žmones iš viso pasaulio, skatina domėtis japonų kultūra ir unikaliais jų papročiais. Kai kurie žmonės smerkia geišas ir netgi painioja jas su japonų prostitutėmis dzero, o kitiems jos – unikaliausias ir subtiliausias moteriškumą įkūnijantis stebuklas. Manyti galimą bet ką, tačiau aišku viena: geišos – nepaprastas, unikalus reiškinys, nepaliekantis abejingo nei vieno, kuris bent šiek tiek prisiliečia prie šio nuostabaus pasaulio.

Nesutinki?
Jei nesutinkate su straipsnio autoriaus nuomone, galite parašyti atsakomąjį straipsnį laikraščio redakcijai adresu redakcija@utenosjaunimas.lt

Daugiau autoriaus straipsnių
Angelų mįslė
Geišos. Kas jos iš tiesų?
Neatrasta futbolo magija
Kas iš tiesų yra mokykla
Utena – gražus miestas
Ar mokame būti laimingi?
Apie žmogaus elgesį su gyvūnais
Odė meilei
Rugpjūčio dramos

Įvertinimas
Įvertinimas:
3.3
Jau įvertino: 658

Įvertink!

Komentarai [ 4 ]
2012-04-27, 9:08:27
xxoRErqDFAteIIDcK rašo:
l6ex6p , [url=http://vosleoiggizl.com/]vosleoiggizl[/url], [link=http://perkyqunizto.com/]perkyqunizto[/link], http://eyonjqtkpqjf.com/
2012-04-26, 12:02:56
yzIYucCwlyawAY rašo:
TTeIC5 <a href="http://yzjmzffpqbpt.com/">yzjmzffpqbpt</a>
2012-04-26, 5:22:59
FePNrVvOLWqBnmdwCJ rašo:
hEpfLJ , [url=http://zsdfzywagipa.com/]zsdfzywagipa[/url], [link=http://qbcroqomzpsp.com/]qbcroqomzpsp[/link], http://rhugvcgwwvge.com/
2012-04-25, 7:55:33
HfjruPiwqcbDKMeslCZ rašo:
Great insights! The work that Savo's doing is a maketerr's dream. When thinking about all of the content our sales teams are handling, it only makes sense to organize it, so it can be used, monitored and continuously improved. Thanks for the white paper!

Vardas:


E-pašto adresas:


Tekstas:





 


Jaustukai:







Komentarų taisyklės

1. Stenkitės rašyti LIETUVIŠKAI.
2. Draudžiama vartoti necenzūrinius žodžius.
3. Gerbkite kitų nuomonę.
4. Privaloma įrašyti savo tikrą e.pašto adresą.
5. "Utenos jaunimo" redakcija neatsako už vartotojų komentarus.
6. Už komentarą atsako ir prisiima visą atsakomybę pats autorius.
7. "Utenos jaunimo" redakcija pasilieka teisę esant reikalui pakeisti komentaro turinį.

Nesilaikant šių taisyklių komentarai bus ištrinti be papildomo perspėjimo.
Vėliau pretenzijos nebebus priimamos.
Copyright © Utenos jaunimas, 2008m. Naujienos | Apie mus | RSS | Kategorijos