• Utenos Ekonomikos ir Kompiuterijos Klubo rengiamas laikraštis Utenos apskrities jaunimui •
 
Apklausa
Kokia tema Jums yra aktualiausia?

Utenos miesto naujienos
kelionių, išvykų įspūdžiai
mokslas, studijos
jaunimo organizacijų veikla
kita


TREČIADIENIS
2019-12-11


Vardadienius švenčia:


Šiandien:




(prognozes.lt) (kuzmarskis.lt) (vytautus.com)

Pakalbėkim...
Vardas:


Žinutė:






Draugai






PagrindinėIntelektas
2009-02-26, 20:03:01
Viktorija Vilkickaitė


Kaip jau teko pastebėti, dauguma žmonių intelektą sieja tik su turimų žinių kiekiu. Todėl norėdama paaiškinti šią sąvoką, pateiksiu platesnės informacijos.

Intelektas – mąstymas, suvokimas, atmintis ir dėmesys – iškėlė žmogų aukščiau kitų gyvūnų ir padarė gamtos valdovu. Jis formavosi ilgą žmonijos evoliucijos periodą ir dabar padeda prisitaikyti prie sudėtingiausių situacijų, spręsti įvairiausius klausimus. Intelektas – tai ne tik žinių gausybė (erudicija), bet svarbiausia – gebėjimas jomis kūrybiškai pasinaudoti. Didesnio intelekto žmogus sugeba geriau naudotis abstrakčiomis sąvokomis, mokytis, teisingai spręsti gyvenimo problemas, originaliai protauti.

Intelektą įprasta vertinti atsižvelgiant į jo platumą, gilumą, lankstumą, savarankiškumą ir nuoseklumą. Jo platumui būdingas gebėjimas aprėpti ištisą klausimų įvairovę, kūrybiškai mąstyti įvairiose mokslo ir gyvenimo srityse. Intelekto gilumas – tai sugebėjimas įsigilinti, suvokti klausimo esmę, savarankiškumas – gebėjimas savarankiškai spręsti įvairius klausimus, per daug nesiremiant kitų patarimais, lankstumas – greit atsisakyti neteisingo sprendimo būdo ir susirasti kitą. Intelektui pirmiausia svarbu ir nuoseklus logiškas mąstymas, mokėjimas naudotis žiniomis, o ne jų gausybe.

Nors gabumų prielaidos dažnai yra įgimtos, - didžiulę reikšmę intelektui formuotis turi ir socialiniai faktoriai, aplinka, auklėjimas ir mokymas.

Nuo Senovės Romos laikų pasaulyje užregistruota daugiau kaip 30 atvejų, kai laukiniai žvėrys augino žmonių vaikus. Užaugę jie būdavo fiziškai stiprūs, vaikščiodavo kaip jų globėjai, o protiškai būdavo atsilikę.

1920 m. Indijoje vilkės urve tarp vilkiukų buvo rastos dvi 7 – 8 metų mergaitės. Viena iš jų netrukus mirė. Išgyvenusioji vaikščiojo delnais ir keliais, o bėgiojo – delnais ir pėdomis. Ji gėrė kaip tikra vilkė, valgydama, jei kas nors artindavosi, riaumodavo, o naktimis kaukdavo. Tik po dvejų metų ji pradėjo stovėti, po ketverių – vaikščioti kaip žmonės.. Per septynerius metus ją pavyko išmokyti tik 45 žodžių, o sulaukusi septyniolikos, ji intelektu prilygo ketverių metų vaikui. Tai rodo, kad žmogaus protinė branda labai priklauso nuo socialinės aplinkos, nuo žmonijos sukauptos patirties.

Daugelio muzikantų ir matematikų gabumai atsiskleidžia labai anksti. Dešimtmetis G.F. Hendelis pradėjo kurti sonatas, dvylikametis Mocartas sukūrė operą, keturiolikmetis L. Landau įstojo į universitetą studijuoti fizikos.

Pagal intelektą žmones galima skirstyti į genialius, talentingus, vidutinių gabumų ir silpnapročius, kuriems sunkiausiu atveju būdinga idiotija. Genialumas – tai didžiausi kūrybiniai gabumai, kuriems būdingas originalumas ir visuomeninis reikšmingumas. Gabumai yra įgimti, tačiau negali atsiskleisti be didžiulio įtempto darbo. Talentingumas – tai kiek mažesni gabumai, kurie taip pat atsiskleidžia įtemptai dirbant.

Remtasi A. Kriščiūno knyga "Psichikos ligos ir mes" bei biologijos mokytojos įtaka.

Nesutinki?
Jei nesutinkate su straipsnio autoriaus nuomone, galite parašyti atsakomąjį straipsnį laikraščio redakcijai adresu redakcija@utenosjaunimas.lt

Daugiau autoriaus straipsnių
Siekdamas asmeninių tikslų žmogus turi paisyti ir visuomenės poreikių
Intelektas
Išėjo, bet grįš
Ūsuotos gegutės istorija
Ar menas daro žmogų geresnį?
Geriau atviras priekaištas negu paslaptingas pyktis
Komentaro papildymas – sakmė apie "Šapokynę"
Degtuko ir cigaretės ironija
Jaunimo evoliucija III

Įvertinimas
Įvertinimas:
3
Jau įvertino: 1183

Įvertink!

Komentarai [ 23 ]
2009-03-01, 15:29:37
Viktorija rašo:
oho, kokios diskusijos uzvire. Dziugu, kad sitas straipsnelis priverte zmones diskutuoti ir rodyti savo nuomone. Bet, vis delto, Donatai, puiku, kad tu turi savo nuomone, matosi, kad ji labai stipri (gerbiu), bet, kad tokia kategoriska, tai... Aisku, savo poziuri ginti reikia, bet, man atrodo, kad tau svarbiau zut but buti teisiam, nei paklausyti ka sneka ar raso kiti... Vis gi tu cia ne vienas ir tavo nuomone ne vienintele ir, kas baisiausia, ji ne visada buna teisinga (na, nebent tu turi igimta talenta, kurio kaip tu teigi nieks neturi). Kad ir kaip ten butu, dziaugiuosiu, kad uzkabinau tokia tema, kuri sukele tiek emociju.
2009-02-28, 22:44:11
Eglė rašo:
Tereikėjo vieno žmogaus, kad ginčas išsipręstu. Protingas atsakymas, visiškai sutinku.
p.s. kaip sake Donatas, kuklumas genijaus požymis
2009-02-28, 22:17:09
Donatas rašo:
Tarp Dieve kableliai turi būti, nes kreipinys
2009-02-28, 21:32:27
Edvinas rašo:
*puslapį
2009-02-28, 21:28:33
Donatas rašo:
Ačiū Dieve, kad į utenosjaunimo serverį atvedei mums Ovidijų. Taisyklingiau ir Sokratas greitai neatsakytų Su šituo jau galiu sutikti. O kuklumas genijų savybė Ovi ;D Atsakimas į daugelį klausimų - balansas
2009-02-28, 21:22:46
Revelant (a.k.a. Ovidijus) rašo:
Ouu Boy, kaip matau, tapau jūsų tyrinėjimų objektu. Ačiū, Egle, Donatai, už gerą žodį, tačiau šioje situacijoje manimi remtis kaip argumentu nėra tikslinga. Vienus dalykus atlieku geriau, kitus prasčiau. Todėl esu lygiai toks pat žmogėnas kaip visi aplinkiniai, nereikia manęs laikyti etalonu. O dabar į temą. Edvinai, tavo pasūlymas pamąstyti apie genus - idealus. Tai ir turi užbaigti jūsų ginčą, nes genuose ir slepiasi tas pats mažiausias tau būdingų savybių trupinėlis, paveldėtas iš tečio/mamos. Talentas. Donatas pasakė labai teisingai, kad norint pasiekti meistriškumą, reikia save "šlifuoti". Bet argi medis išaugs be sėklos? Tas, ką mes tobuliname, mokomės, stengiamės įgyti, turi pradą. Labai paprastas pavyzdys: žaidžia "lėliukų" pulkelis. Išgirdęs muziką vienas jų suklūsta, judina rankas ar kitaip žavisi tuo, ką girdi. Kiti mažyliai toliau žaidžia lyg niekur nieko. Tai - dėmesys muzikai, kuris vaiką išskyrė iš pulko. Jei mažylis "pagaus kampą" ir tobulins save šioje srityje, ką gali žinoti, gal sulauksime antrojo Mocarto. Mano nuomone, igimto talento negalima suprasti kaip gebėjimo viską atlikti tobulai be jokios saviūgdos. Čia diskutuojamas igimtas talentas - genuose slypintis polinkis vienai ar kitai sričiai, kuris tik savininkui nusprendus bus plėtojamas. Jaučiu Donato kontrargumentų alsavimą...
2009-02-28, 20:30:18
Eglė rašo:
1. Man mama nei karto neliepė nei šokti nei dainuoti. Norėjau pati, bet visi man sakydavo, kad aš nemoku. Papraščiausiai neturiu tam sugebejimu, talento.
2. Ovidijus daug mokosi? Juk Šapokoje visi daug mokosi, bet kad mokėti 10 tai turi per dienas naktis niekur neišeidamas mokintis. Negi jis kiekvieną dieną eina į mokyklą, o iš jos į namus skuba mokintis? Savaitgaliais, atostogomis mokinasi? O mano nuomone, jis turi talentą mokintis. Galbūt sugeba greitai išsisavinti, atsiminti žinias. ĮGIMTAS TALENTAS taip mokintis.
3. Jei jau šnekant apie Ovidiju, nors aš tikrai nežinau ar jis niekur nesimokino rašyti, bet taip manau. O iš pirmo karta rašyti taip gerai sugeba ne kiekvienas. Utenos Jaunime Ovidijaus straipsniai Labai geri. Aš keturius metus atlankius mokyklos laikraštį, dabar berašanti Paupėjai ir Utenos Jaunimui, taip gerai ir įdomiai parašyti nemoku, nesugebu. Tai kur tuomet per tuos 4 metus mano talentas? Tai Dievo dovana taip sugebėti rašyti ir pateikti, išdėstyti savo mintis.
4. Donatai, domiesi kinematografija ar kuo ten. Žodžiu mėgsti filmuoti. Tai iš kur tu pamėgai? Jei sakai kad aplinka suformuluoja talentą, tai kokia ta tavo aplinka?
5. Žmonės semiasi žinių, jiems kyla idėjos- taip jie tą talentą ugdo, tobulina. Nereiškia, kad tu esi gimes su talentu. Tu gimsti su noru kažką daryti, pažinti. Sakykim, šokiai, kompiuteriai, knygos, čia noras, o vėliau tu tą smalsumą ugdai visaip domintis tuo kas tau patinka. Ir tai virsta talentu. Kurio šaknys genuose. Įgimta.
6. Donatai, nuo genu priklauso daug kas. Sakykim aš iš charakterio esu panaši į mamą, bet šiaip esu savo tėtės vaikas. Jis labai mėgo skaityti knygas. Namie pilna jo knygų. Aš paveldėjau iš jo šį hobį- knygas. Genuose yra mano meilė knygoms. Nuo mažų dienų aš skaitau. Šiaip galėtum pasakyti, kad tai įtakojo pasakų skaitymas prieš miegą. Bet iš kart pasakau, man pasakų per visą gyvenimą yra skaitę tik keletą. Tai aplinka manęs tai neįtakojo. Genai. Genai iš tėčio pusės.
7. Mokiausi ir aš groti gitara. Tik atsimenu, kad brangi vaza dužo . Jeigu nejausi ritmo, negalesi pagroti. Nejauti ritmo, negali pagroti melodijos.
2009-02-28, 20:07:24
Edvinas rašo:
Pritariu Mantui. Aiškūs sakiniai, kurie visą teisybę pasako.
2009-02-28, 19:52:42
Donatas rašo:
NE, Ovidijus nesimoko visiškai, geria ir rūko kasdien, vandalizuoja miestą, mušasi su visais ką pamato ir šiaip visokiais panašiais darbeliais užsiiminėja. Jis tiesiog turi talentą ir viskas, jam mokytis nereikia, jis jau gimė mokėdamas visus fizikos dėsnius. (sarkazmas) Be to, Ovidijus kietas žmogus.

Tarpkitko vsi pavyzdžiai nevykę:

1. Egle, kiek laiko mokeisi šokti? Ar tu tikrai to norėjai, ar tai darei tik dėl to, kad motina liepė. Tas noras iš dalies ir yra talentas. Jei tu pašokai savaitę ir pasakei "ai neišeina, neturiu tam įgimto talento" tada viskas aišku.

2. (EEEEdvinai, taip ir tikėjausi, kad Mocartą paminėsi) Tai, kad tėvas kompozitorius, o motina pianistė (lygtai, neatmenu bet ir gi su muzika susyjusi buvo lygtai). Ir nuo mažens jie suteikė puikias galimybes sūnui - nieko nereiškia. Jeigu tėvai jį būtų pagimdę ir palikę kokiems valkatoms auginti, jis vistiek būtų kūręs nuostabias dainas kurias sukūrė, nes jis turėjo įgimtą talentą (vėl gi sarkazmas). Jis pamilo tai ką darė ir tos meilės dėka išmoko tai ko išmoko.

3. Ovidijus daug mokosi.


Įgimtas talentas tai didžiausias keiksmažodis kokį tik esu girdėjęs. Bet kokio muzikanto, dailininko, rašytoja vietoje už šį žodį supykčiau labiau, negu, kad mane išvadintų ***** *** **** *** ** ****** ****** ******************.

Tiesiog šlykštu. Jie mokosi, jie semiasi žinių, jiems kyla idėjos, jie jas įgyvendiną, jie nepasiduoda ir še tu ji pavadini įgimtu talentu! Tarsi visa tai nesvarbu, tu tiesiog turi tam talentą.

Žodžiu, atrodo pakankamai įrodžiau, kad jūsų pavyzdžiai nelogiški. Jeigu ne - kontraargumentuokite. Jeigu taip, parodykite bet kokį kitą.

Po velnių aš nežinau, kas nuo genų priklauso (bent jau įsivaizduoju, kad nuo to balsas gali priklausyti), bet stipriai abejoju, kad nuo jų priklauso tie gebėjimai.

Be to, Egle. Ritmas... Tu kažkada kažką man api gitarą minėjai. Sugalvojau groti kai parodė pusbrolis, o po to pasiūlė mokytojas muzikos - orchestro vadovas. Iki šių mokslo metų net nenutuokiau tiksliai kas tas ritmas yra, bele grojau ir dainos kurias geriau buvau pramokęs pakankamai padoriai skambėjo. Mokytojas maždaug parodė, kas tai yra ir vsio.
2009-02-28, 19:41:56
Mantas rašo:
Darbas ir intelektas vienas kitą papildo. Tik vieno kiekis kisti gali, o kitas yra įgimtas. Intelektas įgimtas. Per mūsų gyvenimą jis gali svyruoti nedaug. O darbu taip pat galima daug pasiekti. Labai daug ką galima išmokti, jei tik norėsi. Aišku, žmogus su dideliu intelektu dirbdamas lygiai tiek pat, kiek žmogus mažu intelektu, pasieks daugiau. Bet dažnai būna taip, kad žmonės su ypač aukštu intelektu yra žlugdomi nuo mažens juos įliejant į paprastus vaikus. Jie dažnai būna keisti, todėl ypač pokomunistinėse šalyse į juos žiūrima kaip į keistuolius. Pavyzdžiui, JAV vaikai su ypatingais gabumais yra mokomi atskirai nuo vidutinių gabumų vaikų. Kaip ir vaikai su protine negalia. O Skandinavijoje vaikai su psichine negalia yra mokomi kartu su ypatingai gabiais. Štai kaip įdomiai. Nes būti genijumi taip pat sunku kaip būti su negalia.
2009-02-28, 17:42:41
Eglė rašo:
O aš pasakysiu talentą tarp jūsų. Sakykim jūsų klasiokas Ovidijus. Jis atėjo į Šapoką su 10 vidurkiu. Tai ar netalentas taip gerai sugebėti mokintis? Negi jisai namie sėdi kiauras dienas ir naktis ir tik mokosi mokosi ir mokosi? (nors šiaip nežinau.) Nemanau.
2009-02-28, 17:34:45
Edvinas rašo:
"Kurti muziką Mocartas pradėjo anksti: būdamas penkerių parašė pirmuosius menuetus, devynerių – simfoniją, dvylikos – operą." Nu žinai reik būt kietam, kad iki dvylikos operą išmoktum parašyt.
2009-02-28, 17:29:50
Edvinas rašo:
Visų pirma, "Edvinas" rašoma su "E", o ne su "Ė". Ačiū, kad prisiminsi.
Antra, pats sakai, kad priklauso nuo genų. O tai atsiprašau, genai neįgimti kartais? Tu savo genus maksimoj ar kur pirkai?
Trečia, ta tavo "žodžio laisvė" nedraudžiama, bet gerbti kitų nuomonę ir nevaryt ant jų už ją yra privaloma.
2009-02-28, 16:51:26
Eglė rašo:
Norėjau šokti ir dainuoti. Mama mano mokėjo. Bet aš negalėjau, nes nei ritmo nei balso neturiu. Tai Donatai, aplinka man buvo tam sukurta, bet ji neįtakojo, kad turėčiau balsą ir pajusčiau ritmą. Kad ir kaip stengiausi neišėjo.
2009-02-28, 16:47:21
Donatas rašo:
Žmonėms atrodo, kad jie neturi "įgimto talento", nes jie pabando ką nors, kas galbūt jiems patiktų, tačiau tai neišeina iš pirmo karto, taig pasako sau "velniop, tikriausia tiesiog neturiu tam talento", o jis laisvų laisviaisiai išmoktų, jeigu norėtų. Tas nepasidavimas pirmą kartą paėmus instrumentą arba kamerą į rankas galiausiai ir išsivystis kadanors į talentą. Gal. Priklauso nuo žmogaus.


Įgimtas talentas tai prakeiktas televizijos išmįslas. Dar kartą prašau bent vieno tokio pavyzdžio, galvą guldau, kad nerasite nei vieno tik toliau pliurpsite tą patį, kad fizikui patinka fizika, dėl to jis turi įgimtą talentą...
2009-02-28, 16:44:06
Donatas rašo:
Ėdvinai, žodžio laisvė, galiu maišyti kiek tik noriu (ypač kai ji tokia kvaila). Jūs patys pagalvokite, kaip tai absurdiškai skamba. Ir visvien kažkokiom nesuprantamom materiom kalbate (kažkoks fizikas) Man bent vieną pavizdį prašyčiau įgimto talento (nesiskaito dainininkai). Po velniu jau tas gimęs pyplius kelių dienų turi įgimtą talentą kažkokį? Viskas nuo aplinkos priklauso, žmonių, genu, galu galiausiai jo pačio, kuris ir susiformuoja iš tų dalykų.

Blemba bent vieno protingesnio mokytojo paklauskite, ar yra toks dalykas kaip įgimtas talentas.
2009-02-28, 15:17:28
Eglė rašo:
Donatai, tu pats sakai, kad kažkuo domisi ir nori Tobulėti. Čia kai žmogus lavina, gludina savo įgudžius. Sakykim žmogus ankščiau niekada nemėgo rašyti, o dabar jam neblogai sekasi, bet tai yra ne talentas. O jeigu aš noriu groti gitara, bet nei klausos neturiu, nei ritmo nejaučiu. Aš jo neįgysiu laikui bėgant. Žmogus jau gimtsta su tam tikrais gebėjimais, kuriuos jis lavina, bet tikrai neįgija.
2009-02-28, 13:13:06
Edvinas rašo:
Nedrįsčiau ginčytis, bet man atrodo, kad TALENTAS "neišdirbamas" dalykas. Tu vienam dalykui talentingas arba ne. Apie ką tu, Donce, kalbi yra PATIRTIS tuoj srity. Pavyzdys iš straipsnio. Puikus fizikas. Turi tam TALENTĄ. Bet sakykim, kad jis nemegsta fizikos ir net nesimoko jos, bet jis ją supranta. Tai pagal tave jis ne TALENTAS?

P.S. Nepradėk maišyt visų nuomonių su žemėm.
2009-02-28, 11:36:25
Donatas rašo:
Egle, Viktorija, nepykit bet svaigstate kaip geros Talentas atsiranda tada, kai žmogus kažkuo domisi ir pradeda tobulėti toje srity, nes ji jam patinka ir jis NORI joje tobulėti. Sakyti, kad talentas įgimtas yra taip pat absurdiška, kaip sakyti, kad gimęs vaikas paprašys vištienos kepsnio, nes nuo viso to gimimo labai išalko.


Jūs gal labai televizoriu mylite, jis labai gerai įvaizdina geriausius šių laikų genijus (kurų pagal minėtajį TV tiesiog kaip prišikta visur). Didžiausi talentai kurie iškart vos tik pradėjo piešti sukūrė žinomiausius paveikslus ir visa kita. NĖRA TOKIO DALYKO KAIP IGIMSTAMAS TALENTAS. Be to jūs jokių argumentų nepateikiate, kad jis yra. Nebent, jeigu "Va norėjaupiešt, bet neišėjo, vadinasi neturiu talento" yra pakankamas argumentas. (apie dainavimą nekalbu)

Po velnių, talentas tai yra noras kažką daryti ir tobulėti tame. O Ėdvinai, pasiūlyk man tai ne bitų o atomų pasaulyje ir aš tada atsakysiu tau.
2009-02-27, 18:59:32
Eglė rašo:
Piešimas, dainavimas, aktorystė, šokiai, sportiniai gabumai dažniausiai įgimti. Jeigu neturi balso, nejauti ritmo, fiziškai esi silpnas- juk viso šito neišmoksi. Kad ir kaip tu stengsies, repetuosi ir pan. Manau, kad būti šokėjais, fotografais ir t.t. lemta, ir tas talentas gautas gimstant. Juk vienas norėdamas būti fotografas, bet nesuprantantis viso to grožio jis pagal vadovėlį neišmoks.
2009-02-26, 21:25:44
Viktorija rašo:
mano nuomone, tai talentai, gabumai tikrai igimti. Pvz. jei zmogus neturi gabumu piesti, tai jis gali mokytis bele kiek, bet vis tiek nepazengs nuo pradiniu klasiu paisiniu, kaip vadinu "kubizmo" - kai zmogus susidaro is 2 kvadratu ir 5 pagaliuku. O kas yra "intelektas" zinoti visgi reikia, taip kaip ir kas yra "idiotas" ar "debilizmas", nes siu zodziu vartojimas belekur parodo zmoniu nesuvokima ka kalba.
2009-02-26, 21:15:32
Edvinas rašo:
Hey, Donce, man čia taip netikėtai tokia mintis pakilo. Tu čia taip drąsiai reiškies, tai gal suformuluok kelis teiginius, paargumentuok ir parodyk savo klasę.
Nekantriai laukiu.
2009-02-26, 21:10:27
Donatas rašo:
Apie talentus, kažkdoėl visi kalba, tarsi tai būtų įgimtas dalykas. Koks talentas gali būti įgimtas? Nebent tie dalykai, kurie iš dalies priklauso nuo genų. Dainavimas į tai įeina galbūt, aš nežinau.
Žodžiu, manyti, kad talentas įgimtas yra absurdiška. Talento sąvoką visiškai kitaip reikėtų suvokti. Nors aišku apie tai straipsny nerašyta, bet vis vien


Be to čia man į straipsnį nebepanašu. Labiau gal į niekam nereikalingos paprastus terminus protingai apibrėžiančios knygos ištrauką. Kam reikia žinoti, kas yra intelektas? Velniop jį Ne, juokauju. Gerai tas straipsnis parašytas.

Vardas:


E-pašto adresas:


Tekstas:





 


Jaustukai:







Komentarų taisyklės

1. Stenkitės rašyti LIETUVIŠKAI.
2. Draudžiama vartoti necenzūrinius žodžius.
3. Gerbkite kitų nuomonę.
4. Privaloma įrašyti savo tikrą e.pašto adresą.
5. "Utenos jaunimo" redakcija neatsako už vartotojų komentarus.
6. Už komentarą atsako ir prisiima visą atsakomybę pats autorius.
7. "Utenos jaunimo" redakcija pasilieka teisę esant reikalui pakeisti komentaro turinį.

Nesilaikant šių taisyklių komentarai bus ištrinti be papildomo perspėjimo.
Vėliau pretenzijos nebebus priimamos.
Copyright © Utenos jaunimas, 2008m. Naujienos | Apie mus | RSS | Kategorijos